Érdekességek a technika, elektronika, informatika múltjából és jelenéből

Retro-Elektro

Retro-Elektro

Műszer mánia - Műszerpark bővítés nem várt fejleményekkel

2020. szeptember 28. - Big Blaster

A napokban beszereztem egy IGAZI frekvenciamérőt, amilyenre már régóta vágytam. Ez egy Hewlett-Packard 5328B típusú, 100 MHz határfrekvenciájú készülék. Az IGAZIT-t azért kell hangsúlyozni, mert vannak olyan műszereim, amelyekkel ugyan lehet frekvenciát mérni, de ezek vagy nagyon alapszintűek, vagy nem ez a fő funkciójuk, ezért csak korlátozott képességekkel bírnak ezen a területen. Summa summarum, régóta szerettem volna már egy IGAZI-t. :-)

A Hewlett-Packard egy nagyon jó névnek számított a műszeriparban már a '70-es évek óta, de a pénzügyi racionalizálás őket is utolérte és a műszergyártó tevékenységet kiszervezték az Agilent Technologies nevű cégbe, és Hewlett-Packard név alatt informatikai termékeket gyártottak. Később az Agilent is szétvált, így az elektronikai teszt- és mérőműszer gyártás Keysight Technologies néven folyik napjainkban.

Az én frekimérőm a '80-as évek közepe táján készülhetett, ennek megfelelően még LED-es kijelzője van. Ennek előnye, azon kívül, hogy szép pirosan világít az, hogy egyszerűbben javítható ha meghibásodik, mint a mostanában divatos, LCD-s kijelzőjű műszerek. Alább tanulmányozható a műszer adatlapja, amin az újkori ára is szerepel. Ez már az alapkivitel esetén is egy elég tekintélyes összeg: 5400 USD 

Kicsit számolgattam, hogy az akkori magyar jövedelmi viszonyokat figyelembe véve, legyen mihez viszonyítani ezt az árat. 1985-ben kb. 50 Ft-ot ért egy USD. Az átlagfizetés valahol 6000 Ft körül mozgott akkoriban. A műszer ára átszámítva 270 000 Ft, ami azt jelenti, hogy 45 havi fizetésből tudta volna megvenni egy átlagkereső. Basszus, ez majdnem 4 évi teljes fizetés!!! Ennyi pénzből akkoriban mondjuk lehetett venne 2 db Skodát... Ez azért elég durva. A kedélyek megnyugtatása végett elmondom, hogy én sokkal-sokkal-sokkal olcsóbban jutottam hozzá. :-)

hp.PNG

Így nézett ki a műszer, amikor elhoztam. Igazából sérülésmentes, a használatból eredő kosztól és matrica maradványoktól eltekintve takaros a megjelenése.

20200926_172319.jpg

20200926_172404.jpg

20200926_172411.jpg

Alaposan megtisztogattam a rárakódott kosztól és matrica maradványoktól, a végeredmény szerintem egész jó lett és még a fotók is élesebbre sikerültek. :-) A szemfülesek észre vehetik, hogy a rack-be építéshez szükséges füleket is levettem róla, mert okafogyottá váltak.

20200926_174638.jpg

20200926_174644.jpg

20200926_174724.jpg

Mielőtt valaki szóvá tenné, a tetejéről direkt nem szedtem le a kalibrálások elvégzését igazoló matricákat. :-)

A hazahozatal utáni napon kipróbáltam, és tökéletesen működött rajta minden. Eltettem, aztán másnap amikor szerettem volna alaposabban letesztelni, nem tudtam bekapcsolni. :-) A bal alsó sarokban lévő billenőkapcsoló mechanikailag nem kapcsolt be, annak ellenére, hogy előző nap semmi baja nem volt, és azóta senki nem nyúlt a műszerhez. Nem igazán értettem, hogy mi történhetett vele, de a tények makacs dolgok, így rövid ideig tartó, hiábavaló, de elszánt próbálkozást követően el kellett fogadnom, hogy 35 évi szolgálat után, éppen a mai napon kellett letennie a lantot. Nem volt mit tenni, valahogy meg kellett javítanom a műszert, hogy használni is tudjam ne csak nézegetni, hiába nem ezt terveztem az napra. 

Szerencsére 4 db csavar oldását követően a kijelzős, kapcsolós, tekerős előlaprész egyben kivehető.

20200926_180851_1.jpg

Ha már szétszedtem, lássuk, hogy mi van a lemezek alatt. :-) Eléggé '80-as évek feeling a rengeteg diszkrét alkatrésszel. Az is látszik, hogy moduláris a felépítés, az üres slot-ok az opcionális kiegészítő áramköri kártyák fogadására szolgálnak. Sajnos nekem csak a fapados kivitel jutott. :-)

20200926_180255.jpg

Az előlap eltávolítása után ez a látvány fogadja az embert. A bal oldali tekerős kapcsoló direkt ferde. Én sem értem, hogy miért, de a tervező így látta jónak.

20200926_184141.jpg

Megpróbáltam megjavítani a beteg kapcsolót, amit szétszedni szét tudtam, de összerakni már soha többé, mivel az összeszerelés közben a műanyag ház egyik oldala letört. Igazából nem jöttem rá, hogy alapvetően miért nem működött a szétszerelés előtt, mert látszólag minden rendben lévőnek látszott a belsejében. A képen még nincs letörve a ház oldala. Az később, az összeszerelés közben adta meg magát.

20200926_185820.jpg

Miután sikerült teljesen használhatatlanná tenni a kapcsolót, nem volt más lehetőség, mint hogy vegyek egy olyat amit be tudok építeni. Szerencsére egy helyi alkatrész boltban találtam megfelelőt kemény 300 Ft-ért, így ma sikerült megjavítanom a műszert. Az új kapcsoló így néz ki beépítve:

20200928_175714.jpg

Már csak össze kellett szerelnem mindent, amit szétszedtem és learatni a babérokat. A műtét sikerült, a műszer újból használható állapotban van, amit az alábbi kép is tanúsít. Egy kb. 10 MHz-es jelforrást méricskélek vele éppen. 

20200928_194949.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://retro-elektro.blog.hu/api/trackback/id/tr5816217390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása